söndag 18 november 2012

Kaos idag...

Åkte ut med Nilsson, och Matte från Göteborg som aldrig trollat i Vänern förut. Vinden var inte så farlig som vi befarade, men visst, lite guppigt var det..
När vi väl fått ut 10 spön inannför Toppgrund så dröjer det inte mer än 5 minuter innan jag plötsligt ser massa dunkar 10 meter framför oss. Nät!! Kollade snabbt runt och det var ett enormt område med en jävla massa dunkar som knappt syntes i vattnet, kanske pga blåsten. Av med motorn och fort som fan upp med riggarna, men hinner inte få in ena pulkan så den och de 3 ytspöna fastnar, samt 2 ytspön på andra pulkan. Rullarna börjar tjuta, jag tar ett spö för att se om det går att rycka loss snabbt, men då är det en fisk på, vafaan tänker jag, men den lossnar strax och jag får in spöt.
Båten driver fort i vågorna och plannerlinan spänns alltmer med fiskelinorna så jag tar kniven och skär av 3 linor + plannerlinan. Nilsson håller i 2 spön på sin sida och tillslut tappar han sina spön för han kapade inte linorna.
Vi får upp allt och ena pulkan med lina klarar sig, andra pulkan hämtar vi i nätet tillsammans med 3 beten som satt kvar, tack för det iaf... Nilsson vill ha tillbaka sina spön så han börjar dra upp nätet där vi först åkte över men vi ger snart upp då vi inte hittar nåt.. förutom en jävla massa småfisk i ett finmaskigt nät?! Jävla nätfiskare. Måste väl kunna märka ut med flaggor iaf!?
Jag förlora kanske 100 meter lina på ena spöt, på 2 andra kanske 50 meter, resten klarade sig ganska bra. Inte så mycket pengar i det jag förlorade, värre med Nilsson.

Området med nät var som sagt stort som fan, mellan toppgrund och kräklingarna låg det, säkert 20 bojar som knappt syntes, för oss iaf... suck.

Jaja vi körde på med 4 spön på riggarna och 3 i ytan. Fick 2 försmå öringar, den ena på ett kastdrag, typ Toby. Matte fick drilla sin och dagens första, han var så glad så.

Väl hemma så såg jag att jag hade nylonlina i båda (!) propellrarna, bara att skruva loss och ta bort, tyckte att motorerna gick lite konstigt, inte så märkbart, men lite. Tur att det bara var lina och inte nåt annat... satt säkert 15 meter där...

Ja man får väl vara mer uppmärksam, även om jag alltid är det, men dessa såg jag verkligen inte förrän 10 meter innan.

Vilken jävla dag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar